Nu kör Volvos första vätgasdrivna lastbilar på testbanan

Skriven av Christer Andersson den . Publicerad i Ettan

Det nya lastbilarna som Volvo Lastvagnar har utvecklat med bränsleceller som drivs av vätgas har en räckvidd upp till 100 mil på en tankning och släpper bara ut vattenånga. 

Volvo Lastvagnar har redan batterielektriska lastbilar men ser att lastbilar med bränsleceller är en viktig del för att helt få bort koldioxidutsläppen från transportsektorn. Bränslecellstekniken är relativt ny, det finns många fördelar med den men också en del utmaningar. En av dem är tankinfrastrukturen som behöver byggas ut, samt produktion av grön vätgas. För att tillverka grön vätgas krävs förnybar el, vind-, sol- och vattenkraft.     

"Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag”, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande. 

Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller är lämpliga för energikrävande uppdrag och långa sträckor.  

”Vi förväntar oss att tillgången på grön vätgas kommer att öka markant under de kommande åren, eftersom många industrier kommer att vara beroende av den för att minska sina CO2 utsläpp. Men vi kan inte vänta med att gå över till koldioxidfria transporter, tiden rinner ifrån oss. Så mitt tydliga budskap till alla transportföretag är att börja resan idag med batteriel, biogas och de andra alternativ som redan finns. Bränslecellsbilarna blir, när de är tillgängliga, ett komplement för de längre och tyngre transporterna”, säger Roger Alm, i ett pressmeddelande.